Taipan jari jemari

apabila hati kecil berbicara.





xm (!) study2..
 
Tuesday, 11 October 2011 

salam : )

  1. Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
  1. Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
  1. Belajar secara aktif dengan pen/pensil ditangan.
  1. Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).
  1. Belajar dalam persekitaran kondusif.
  1. Tidak ponteng kelas. Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.
  1. Mengulang kaji menggunakan kaedah 'output learning' iaitu belajar untuk melatih otak menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan jawab soalan.
  1. Tahu teknik merangsang memori:
  1. Sentiasa awal dan mendahului:
  1. Berbuat baik dengan guru. Setiasa hormati dan sayangi guru.
  1. Mempunyai teknik membaca yang betul:
  1. Sentiasa mengawasi pencuri waktu belajar iaitu angan-angan kosong, bertangguh & malas.
  1. Membaca doa penerang hati setiap kali selepas sembahyang, sebelum mengulangkaji, dan sebelum menghadapi peperiksaan.
  1. Tidak membuang masa dengan belajar ketika letih.
  1. Mengadakan rehat sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.
  1. Belajar mengikut waktu yang sesuai dengan diri (study according to your biological clock). Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yang sesuai untuk belajar iaitu sebelum tidur, selepas bangun tidur, selepas mandi air panas, selepas baca al-quran/zikir selepas riadah dan selepas berdoa.
  1. Mengulang kaji secepat mungkin. Ulang kaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80% selepas belajar).
  1. Mengulang kaji secara bersendirian atau berkumpulan.
  1. Tahu mengulang kaji adalah aktiviti pembelajaran terpenting sebelum peperiksaan.
  1. Mengulang kaji pelajaran berulang-ulang kali.
  1. Mengulang kaji apabila mulai terlupa.
  1. Tahu petua mengulang kaji:
  1. Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas beajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya.
  1. Tahu petua-petua agar tidak lupa:
  1. Tahu kemahiran mengingat:
  1. Cekap mengatur jadual belajar:
  1. Tidak menangguh belajar pada saat akhir dan tidak menumpukan peperiksaan sebagai dorongan untuk belajar.
  1. Cari maklumat mengenai subjek yang tidak diketahui. Sediakan perkara-perkara yang tidak diketahui dan dapatkan penyelesaian dari orang yang lebih arif.
  1. Membina kepelbagaian dalam pembelajaran. Sebagai contoh, satu hari dipelbagaikan cara dan topik untuk belajar.
  1. Menggunakan masa terluang untuk mengulang kaji atau mencuri masa.
  1. Membawa nota ke mana-mana sahaja (kecuali ke tandas).
  1. Pelbagaikan tempat belajar.
  1. Menyedari guru-guru adalah sumber ilmu yang baik. Tanya guru apabila tidak faham
  1. Menjadikan nota-nota menarik seperti membuat corak, menggariskan isi penting dan sebagainya.
  1. Ciri-ciri pelajar cemerlang:



huhu...........da lama x nulis blog...engt hayat blog neh da tamat tempoh ..hehhe...almaklumlaa bz sket...lpa nk mai layan blog sait . hee.
kat sni ak tada pa pun yg nk share .. idea x maw kluaq.HAHA..
juz ak nk share sumthing gn ampa..yelaa nk dkaat xm ney weh . so jd skema sait ..huuhu...so guys..follow da rules..insyaALLAH study ampa berkesan .

Berikut merupakan petua-petua dan ciri-ciri yang ada pada pelajar cemerlang, dari Dr Fadzilah Kamsah. Pelajar cemerlang akan:
  1. ...Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas belajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya....
Kita juga perlu ingat pelajar yang cemerlang, adalah juga cemerlang pada akhlak dan tingkah lakunya dan seimbang dalam kehidupannya. Kecemerlangan pelajar bukan semata-mata dilihat pada nilai akademiknya sahaja. Semoga bermanfaat. :)

p/s : jum2 p study !,stdy molek2


postedby : bdakrebenbiru.


0 Comments:

Post a Comment



Copyright ©.Layout by:Afina Hamid. All right reserved 2011-infinity.



Photobucket